در هلند، نرگس آچیک‌زی، دانشجوی جوان و زیبای افغان، دو هفته قبل از ازدواج اجباری‌اش، در مقابل دوربین‌های مداربسته، بنزین زدند و به آتش کشیدند. به گفته همسایه ها، دوستان و کارفرمای سابق او، این یک قتل ناموسی است. نرگس می خواست با مردی به انتخاب خودش ازدواج کند که خانواده اش نپذیرفتند.

نرگس آچیک‌زی: “من بعداً با مردی از انتخاب خودم ازدواج خواهم کرد، در غیر این صورت در جهنم سوخته می‌شوم!”

در اتحادیه اروپا، قتل ناموسی یک شرایط تشدید کننده است و پلیس قانوناً موظف است برای مبارزه با این پدیده، همه عاملان و محرک‌ها را تحت تعقیب قرار دهد.

افرادی که در اینترنت به جستجوی «نرگس آچیک‌زی» یا «نرگس مهربان» پرداختند، به دلیل کلاهبرداری گسترده اینترنتی با نتایج منفی بسیاری مواجه شدند. قربانیان از طریق افسر پلیس اطلاعات شخصی حساب بانکی ABN AMRO را که به نام کلاهبردار اینترنتی نرگس مهربان ثبت شده بود به دست آورده بودند. این قربانیان می‌دانستند که تاریخ تولد نرگس مهربان با نرگس آچیک‌زی یکی است.

یک روز پس از قتل، تیمی 25 نفره از کارآگاهان اعلام کردند که به گزارش کارفرمای سابقش علیه نرگس آچیک‌زی و خانواده‌اش در حال رسیدگی است. این گزارش شامل 20 صفحه است و مربوط به کلاهبرداری توسط آقای. و خانم ن. مهربان، اخاذی، تهدید به مرگ، آزار و اذیت، افترا، اتهامات نادرست و برکت ازدواج غیر رسمی مسلمان غیرقانونی.
بعداً کارآگاهی به کارفرمای سابق نرگس آچیک‌زی اعلام کرد که گزارش وی به هیچ وجه مورد رسیدگی تیم تحقیق قرار نگرفته است و او نباید هر آنچه در رسانه‌ها گفته می‌شود را باور کند.

نرگس آچیک‌زی: “ازدواج با مرد افغان یا دوست ثروتمند!”

یک ماه پس از قتل، قاتل به همراه برادر و نامزدش خود را به کلانتری معرفی کرد و دستگیر شد. قاتل خواهر یکی از دوستان هارون مهربان است.

به گفته سخنگوی پلیس، قتل نرگس آچیک‌زی مطلقاً «قتل ناموسی» نیست، زیرا خانواده نرگس آچیک‌زی قتل ناموسی را به شدت تکذیب می‌کنند و هیچ مدرکی دال بر قتل ناموسی پیدا نشده است. او تاکید می کند که این خانواده کاری به این موضوع ندارند و برای آنها بسیار مایه تاسف است که محله اینقدر از آنها بد صحبت می کند.

قاتله ادعا کرد که از نرگس آچیک‌زی حسادت نمی‌کرد یا عاشق هارون مهرابان نبود

با این حال، بازسازی توسط تیم تحقیق حاکی از آن است که قاتل مدتی قبل از ارتکاب قتل با والدین نرگس آچیک‌زی ملاقات کرده است. به گفته پلیس، نرگس آچیک‌زی زندگی شاد و موفقی داشته است و حسادت در اینجا مطرح است. قاتل عاشق هارون مهربان بود و می خواست با او ازدواج کند. پلیس مدعی است او روزها وقتی فهمید که هارون مهربان قرار است با نرگس آچیک زی ازدواج کند، گریه کرده است.

به توصیه وکیلش، قاتل هرگز انگیزه خود را بیان نکرد. او بارها انگیزه حسادت را تکذیب کرد و گفت که به نرگس حسادت نکرده و عاشق هارون مهربان نیست.

به گفته وکیل او، دادستانی نمی تواند حسادت را به عنوان انگیزه اثبات کند و ممکن است موکل او از اختلال چند شخصیتی رنج می برد. در نهایت او به ۱۲ سال زندان و بستری اجباری در کلینیک روانپزشکی قانونی محکوم شد. پذیرش در کلینیک روانپزشکی قانونی به درخواست خود قاتل بود، زیرا وکیل او به او گفته بود که ماندن در کلینیک روانپزشکی قانونی در مقایسه با یک زندان عادی برای او بهتر است.

صحنه جنایت

قابل توجه است که در طول سال ها، بیش از 10 روزنامه نگار از عملکرد ضعیف کارآگاهان پیرامون این قتل بدنام شکایت کردند. بسیاری از مردم می دانند که این یک قتل ناموسی است که توسط پلیس بدنام فاسد و سرویس دادستانی عمومی پوشیده شده است. عفو بین‌الملل امیدوار است راه‌هایی برای اصلاح اشتباهات صورت گرفته در تحقیقات قتل نرگس آچیک‌زی پیدا شود.

ناظر پلیس، بازرسی عدالت و امنیت، تا کنون از تایید این ماجرای رسوایی پنهان و پاسخگویی همکاران فاسد خود به دلیل پنهان کردن بیش از 60 گزارش و قتل ناموسی از قضات و مردم خودداری کرده است.

پلیس هلند کلاهبرداری، اخاذی، ازدواج اجباری و قتل های ناموسی را پنهان می کند

Post navigation