«شیرزن کورد»
«زن باشرف و باغیرت کورد»
«زنی پاکدامن که از عفت خود دفاع کرد و تن به خواسته‌ی مرد شیطان‌صفت نداد» و ……
همه‌ی این اصطلاحات و جملات چیزی نیست جز رمانتیزه کردن رفتاری چون #تجاوز_جنسی.
جنایتی که برای #شلیر_رسولی (#شلێر_ڕەسووڵی) رخ داد، کم اتفاقی نبود که با بازی با کلمات بشه از وخامت و سنگینی‌ش کم کرد.
اگر #فریناز_خسروی و #شلیر_رسولی برای فرار از دست متجاوز خودشون رو از پنجره به بیرون پرت نمیکردن آیا هنوز «شیرزن کورد» بودن؟ یا با گفتن جملاتی چون”خودش خواسته، نباید با یک مرد غریبه و نامحرم تنها در یک مکان میمونده”
“پوشش‌اش مناسب نبوده، آرایش غلیظ داشته، دمِ دستی بود” ازش یاد میشد؟
و یا اگر #سحر_چوینی و #سمیه_فیض‌الله_پور پس از تجاوز به شکل وحشیانه‌ای به قتل نمی‌رسیدن، همچنان از حمایت جامعه برخوردار بودن؟ خشم جمعی باعث کشیده شدن خیل عظیم مردم به خیابونها میشد؟
احتمالا نه!

فرق اینکه از قربانیان تجاوز با اصطلاحات احمقانه‌ای چون شیرزن_که برخاسته از فرهنگ ناموس‌پرستی و‌مالکیت بر بدن زنه_ یاد بشه یا با گفتن جملاتی چون “خودش خواسته، خودش مقصر بوده، پوشش‌اش نامناسب بوده، نباید با مرد/زن غریبه تنها میبود تنها در یک چیزه؛
اونهم اینه که قربانی تجاوز یا اقدام به خودکشی کنه یا به قتل برسه؛
در اینه که حذف و نابود بشه، نیست بشه و برای همیشه اثری ازش باقی نمونه.
پی‌نوشت۱: سمیه فیض‌الله پور دختر ۱۷ ساله‌ای بود که بعد از مشاجره با خانواده از خونه با پسری که ادعا میکرد به سمیه علاقه‌منده متواری شد و پس از اینکه اون پسر بهش تجاوز کرد، ماجرای عشق و عاشقی رو انکار کرد و گفت دارای همسر و فرزنده. همین باعث شکل‌گیری درگیری بین خانواده‌ی سمیه و پسرک شد و جسد سمیه یک هفته بعد کنار فاضلاب بوکان پیدا شد.
پی‌نوشت۲: سحر چوینی اهل #مریوان و مشغول تحصیل در رشته پرستاری در دانشگاه همدان بود که ابتدا مسئولین دانشگاه و خوابگاه اعلام کردن سحر خودکشی کرده اما خودکشی در مورد سحری که نه تنها علائم افسردگی نداشته بلکه سرشار از نشاط بوده و گزارشهای موجود که حکایت از تجاوز و سپس مرگ بر اثر وارد شدن ضربات متعدد به مغز داشت، ادعای خودکشی رو رد میکرد و خانواده سحر و دانشجویان دانشگاه همدان شاهدی بر این ادعا بودن که سحر چوینی به شکل مشکوکی و با وارد کردن ضربه به سرش به قتل رسیده. موارد مشابه زیادی در گذشته هم وجود داشته که حتی با وجود مدارک غیر قابل انکار باز هم مقامات بلندپایه چنین مرگ‌هایی رو خودکشی اعلام کردن.

«زن باشرف و باغیرت کورد»

Post navigation